Wednesday, 11 February 2015

ASPEK MAKNA IMBUHAN( Created by akil)

Assalamualaikum semua.baiklah..ingat lagi kepentingan ataupun keperluan mempelajari ilmu terjemahan?saya rasa kawan-kawan yang mengikuti blog ini pasti ingat.Allah amat sayangkan kita sebagai hambanya.jadi bagi memenuhi fitrah manusia sebagai makhluk sosial Allah membekalkan kita dengan akal fikiran yang mampu mempelajari walaupun beratus-ratus bahasa didunia agar kita saling mengenali.Ok..dah cukup dengan imbasan tajuk lepas..pada kali ini kita akan membincangkan berkaitan tajuk ASPEK MAKNA IMBUHAN.macam bessstjer..hehe.mari kita lihat intronya..

v  ASPEK MAKNA IMBUHAN

*      BENTUK I ( فَعَّلَ)
Ø  Memberi pengertian intensif / ekstensif ( كَسَرَ) memecahkan, menjadi ( كَسَّر ) menghancur-leburkan (berkali-kali).
Ø  Memberi pengertian kausatif /penyebab atau menjadikan sesuatu kenyataan, Cth:  ( عَلِمَ ) (mengetahui), menjadi ( عَلَّمَ) mengajar atau menyebabkan seseorang mengetahui.
Ø  Menukarkan kata kerja tak transitif menjadi transitif . Contohnya: ( فَرِحَ ) (bergembira), menjadi  (فَرَّحَ ) menggembirakan.
Ø  Memberi makna pernyataan atau anggapan. Misalnya: (كَذبَ  ) (berdusta ) menjadi (كذَّب ) menganggap atau menjadikan seseorang itu pendusta.
Ø  Selalu juga berbentuk namaan/denominatif. Misalnya: ( خيمة)(khemah)  menjadi (خيَّمَ ) (memasang khemah).

*      BENTUK II ( فَاعَلَ )
Ø  Percubaan melakukan sesuatu kepada seseorang & menunjukkan hal timbal balik di antara kedua-dua belah pihak. Contohnya: ( قَتَلَه ) Dia membunuhnya, menjadi  ( قَاتَلَه ) Dia mencuba membunuhnya? Dia berkelahi dengannya.
Ø  Menunjukkan makna hal timbal balik dan menukar objek/maf`ul bih dari tak langsung menjadi langsung. Misalnya:  ( كتبَ إلى الملكِ ) Dia menulis surat kepada raja itu, menjadi (         كَاتب الملكَ ) Dia menyurati raja itu ? Dia mengirimi raja itu (sepucuk / beberapa pucuk surat).
Ø  Menunjukkan bahawa si pelaku menggunakan sesuatu keadaan atau sifat kepada org lain & mendatangkan kesan kepadanya, atau membawakan orang kedua ke dalam suasana berkenaan. Ex: ( خَشُنَ) (dia [menjadi/adalah] kasar) menjadi (خَاشَنَه ) dia melayannya dengan kasar.
Ø  Adakalanya dominatif. Ex: ( ضِعْفٌ) ganda, menjadi ( ضَاعفَ) menggandakan; ( قبلَ) sebelum, di depan, menjadi ( قَابَلَ) mengadap atau berhadapan, atau membandingkan sesuatu dengan yang lain, atau menemuramah.

*      BENTUK III ( أفعل)
Ø  Memberi maksud kausatif / faktitif. Ex: (  جلس) Dia duduk, menjadi (أجلس ) menyebabkan/menjadikan seseorg duduk; ( أكل الخبزَ ) dia makan roti, menjadi (آكله الخبزَ ) dia memberikan roti itu agar dimakan).
Ø   Deklaratif atau estimatif, spt bentuk II. Ex: ( أبخله ) dia menganggap/mendapatinya kedekut; ( أحمده ) dia mandapatinya (org/benda) patut dipuji; (أجبنه ) dia menganggap atau mendapatinya pengecut.
Ø  Bermaksud denominatif. Ex:  (ثمرٌ ) buah, menjadi ( أثمرَ) berbuah; ( مطرٌ) hujan, menjadi ( أمطر) memberi/menghasilkan hujan; ( ذنبٌ) dosa, menjadi ( أذنبَ ) melakukan dosa.
Ø  Beberapa denominatif menunjukkan makna tertentu. Bergerak ke suatu tempat. Ex: ( قدحٌ) kedah menajdi ( أقدح) pergi ke Kedah.
Ø  Memasuki sesuatu periode dlm satu-satu jangka masa. Ex: (صباح ) waktu pagi, menjadi (أصبح ) melakukan sesuatu/berada pada waktu subuh.
Ø  Menjadikan benda dlm sesuatu keadaan atau sifat/mendpt sesuatu/menjadi sesuatu. Ex: (قَفْرٌ ) padang/tempat luas tak terpelihara,  menjadi (أقفر ) menjadi padang.

*      BENTUK IV ( تَفَعَّلَ )
Ø  Menjadi refleksif kepada bentuk II. Menerangkan keadaan sesuatu objek sebagai hasil/kesan daripada tindakan dlm kata kerja bentuk I. Ex: ( كَسَّرَ) memecahkan [berkepng-keping], menjadi  (تَكَسَّرَ ) menjaci pecah [berkeping-keping].
          PENGERTIAN UTK BENTUK IV INI TIDAKLAH REFLEKSIF SGT, KHASNYA KK YG MEMPENGARUHI AKUSATIF
Ex: (تتَبَّعَ ) mengikuti [peringkat demi peringkat], (تَعَرَّفَ ) mencuba memahami
          BOLEH MENJADI PASIF DARI SEGI MAKNANYA
Ex: (تَغَيَّرَ ) berubah
          MENGANDUNGI MAKNA DENOMINATIF
Ex: (تَعَرَّبَ ) menganggap diri sebagai orang Arab, ( تَنَصَّرَ) menjadi seorang Nasrani/Kristian.
          SERING MENUNJUKKAN KESAN
Ex: ( عَلِمَ) mengetahui, ( عَلَّمَ) mengajar, ( تَعَلَّمَ) menjadi terpelajar/belajar/mempelajari
          MENJADI KK TAK TRANSITIF
Ex: (طَوَّرَ ) mengembangkan/memajukan sesuatu, menjadi (تَطَوَّرَ ) berkembang/menjadi
maju.


*      BENTUK V (تَفَاعَلَ )
          REFLEKSIF DARIPADA USAHA / PERCUBAAN YANGG DIBUAT DALAM KK BENTUK II YG BERFUNGSI TRANSITIF.
Ex:  (باعدوه فتباعدوا ) mereka menjauhi/memencilkannya, maka ia pun menjauhkan diri/tersisih.
          IDEA / USAHA YANG DIUNGKAPKAN DALAM KK BENTUK III MENDPT TENTANGAN/SAMBUTAN DALAM KK BENTUK VI.
Ex: (قاتل ) berkelahi dlm erti cuba membunuh, menjadi ( تقاتلوا) mereka saling berkelahi/bunuh-membunuh.
          ADAKALANYA IA TIDAK MEMBAWA PENGERTIAN TIMBAL BALLIK.
Ex: ( تقاعَدَ) dia bersara
          MEMBERI MAKSUD BERPURA-PURA
Ex: ( تمارضَ) berpura-pura sakit, (تجاهلا ) buat-buat tak tahu, ( تعامى) pura-pura buta.
          MENDTGKAN ERTI BERTURUT
Ex: ( تساقطت الحجارةُ) batu jatuh/berguguran satu demi satu
          DIRUJUKKAN KHAS KEPADA ALLAH S.W.T.
Ex: ( تباركَ الله) Allah menjadikan Diri-Nya [menjadi dan melalui Diri-Nya] direstui/diberkati atau sempurna atas segala-galanya.

*      BENTUK VI (انفَعَلَ )
          MENUNJUKKAN MAKNA REFLEKSIF/PASIF YG ADA DLM BENTUK I
Ex: (كَسَرَ ) memecahkan, menjadi ( انكسر) menjadi pecah.
          MENYATAKAN BHW SESEORG ITU MEMBENARKAN SESUATU PERBUATAN DILAKUKAN KE ATASNYA ATAU SUATU TINDAKAN YG MEMBERI KESAN KP SESEORG.
Ex: (قاد ) memimpin, menjadi ( انقاد) mengizinkan dirinya dipimpin.
          REFLEKSIF KP KK BENTUK III
Ex: (أغلق ) mengunci, menjadi ( انغلق) terkunci.
          TIDAK PERNAH MEMBAWA MAKNA TIMBAL BALIK
Ex: ( قطع) memotong, menjadi انقطع   terpotong/terputus atau berakhir/tamat.
          SELALUNYA TAK TRANSITIF
Ex: ( صرف) memaling [muka/pandangan], menjadi (انصرف ) berpaling, berangkat, pergi.

*      BENTUK VII (افتعل )
          Refleksif dr bentuk I. Ex: ( غسل) membasuh, menjadi ( اغتسل) membasuh seseorang/mandi.
          Menunjukkan suatu fungsi yang sejalan/selari/sejajar dgn fungsi kk bentu VI, mendatangkan makna timbal balik pula. Ex: ( تشاغل) menggunakan seseorang/menjadi sibuk, menjadi ( اشتغل) menjadi sibuk/kesibukan.
          Boleh jadi transitif dan tak transitif. Ex: (فَرَقَ ) bentuk I, transitif (memisahkan ]sesuatu]) menjadi (افترق ) tak transitif ( terpisah/berpisah-pisahan).
          Bentuk I dan bentuk VIII mempunyai erti yang sama. Ex: ( خَطِفَ) membawa lari, merebut, merampas, menjadi ( اختطف) (makna yang sama).
          Boleh juga menunjukkan ragam pasif. Ex: (ربط ) mengikat, menjadi ( ارتبط) menjadi terikat/diikat.

*      BENTUK VIII ( افعلَّ)
         Menunjukkan warna atau kecacatan jasmani. Ex: (أصفرُ) kuning, menjadi (اصفَرَّ) menjadi/berwarna kuning; (أعْوَجُ)bengkok, menjadi (اعوَجَّ ) menjadi bengkok atau berliku-liku.
         Tidak mempunyai ragam pasif.
         Kata nama terbitan bentuk ini ialah ( افعلال). Ex: ازرقاقkebiruan.
         Boleh digunakan utk membentu perbandingan satu-satu warna atau kecacatan. Ex: (أشدُّ خضْرَةً ) atau ( أشدُّ اخضرارا) lebih hijau.


*      BENTUK IX ( استفعلَ)
         Mengubah makna faktitif dlm bentuk I, lalu menjadi refleksif yg disertai harapan. Ex: ( أخبَرَ) memberi khabar, menjadi استخبرَ) ) mohon/menjadi diketahui.
         Memberi erti permohonan atau permintaan dlm kk itu. Ex; ( حضَرَ) bentuk I – hadir, datang, menjadi ( استحضرَ) meminta seseorang datang.
         Menunjukkan makna kausatif. Ex: ( خرج) bentuk I – keluar, menjadi ( استخرجَ) meminta/menyuruh keluar atau mengeluarkan; mengusir.
  Menjadi denominatif dan dlm hal ini menggabungkan makna refleksif dan faktitif. Ex: (خليفة ) khalifah, menjadi ( استخلفَ) melantik seseorang sebagai pengganti/khalifah.
  Kaya dalam pengluasan makna yg pelbagai daripada akar kata yg tidak dpt dikelompokkan. Ex; ( عَمِلَ) bentuk I – berbuat; melakukan sesuatu, menjadi ( استعملَ) menggunakan.


Panjangkan bab ini..xpe..bersusah-susah dahulu,bersenang-senang kemudian..wassalam
    Created by akil

No comments:

Post a Comment